Prečo si nezaslúžime fínsky blahobyt?!

Autor: Tomáš Janoušek | 2.6.2013 o 10:42 | (upravené 3.6.2013 o 7:53) Karma článku: 9,74 | Prečítané:  778x

Fíni boli šesťsto rokov pod nadvládou Švédskeho kráľovstva (aj preto je hokejový duel Švédsko-Fínsko vyostrením ešte väčšieho súperenia ako Slovenska s Českom), a následne viac ako sto rokov pod nadvládou Ruského impéria. V roku 1918 po občianskej vojne získalo Fínsko konečne nezávislosť. Svoju krajinu budujú a zveľaďujú už takmer sto rokov. Svoju slobodu a voľnosť si ctia nadovšetko. Všetky rozhodnutia sú sprevádzané všeobecným konsenzom a konzultáciou s odborníkmi i akademickou obcou. Čestnosť politikov a žiadne korupčné a tendrové aféry. Dokonca sa mi stalo, že pred voľbami nového prezidenta v roku 2012 sa žiadna veľká volebná kampaň nekonala. Po celých Helsinkách som zaregistroval spolu do 10 bilboardov oboch kandidátov. Ďalší dôkaz uvedomelosti Fínov. Nepotrebujú totiž žiadnu kampaň, sľuby a balíčky s múkou a cestovinami...racionálna voľba na základe histórie a čestnosti kandidátov. Aj keď máme s Fínmi veľa spoločných historických čŕt, medzi vyspelosťou oboch krajín a mentalitou existuje obrovská priepasť. Ako aj ekonomická priepasť. Priemerný plat vo Fínsku predstavuje 3194€, na Slovensku 786€. Životné náklady vo Fínsku pritom ani zďaleka nedosahujú päťnásobok.

Ale prečo je to tak? Fíni vnímajú platenie daní ako platbu štátu, vďaka ktorej sa ich krajina stane silnejšou a vyspelejšou. Preto je morálna disciplína platenia daní na tak vysokej úrovni. Naopak, dane sú na Slovensku ponímané ako obohacovanie sa štátu na úkor obyvateľov a ochota platiť daň je všeobecne nízka. Nie je sa však ani čomu čudovať. Kto by bol ochotný na Slovensku platiť dane, ak je hospodárenie štátu sprevádzané korupčnými aférami a neefektívnym vynakladaním prostriedkov? Našich prostriedkov vybraných prostredníctvom daní.

Treba priznať, že negatívne ohlasy Fínov na ich model agresívneho progresívneho zdaňovania, najmä fyzických osôb, sa začínajú stupňovať. Pre najbonitnejších obyvateľov Fínska sa od nového roka zaviedlo ďalšie 6. pásmo štátnej dane, kde sa príjem nad 100 tis. EUR zdaní sadzbou 31,75% plus fixná čiastka dane 18 718 EUR. No hlavnou príčinou negatívnych ohlasov je sociálna turistika prisťahovalcov a zneužívanie výhod sociálneho štátu najmä imigrantmi z arabského sveta a Balkánu. No vysoké daňové zaťaženie je kompenzované rôznymi odpočítateľnými položkami v prípade fyzických osôb, ako napr. zníženie základu dane o náklady na dopravu do zamestnania, určitá časť zapletených výdavkov domácnosti (upratovačka, opatrovateľka) a náklady na odbornú literatúru, príspevky do DDS. Vyčíslenú daňovú povinnosť znižuje paušálny výdavok zamestnanca do výšky 620€ a daňový bonus 80€ za každé vyživované dieťa. Okrem toho platia Fíni municipálnu daň v priemernej výške 19,38% z podobného základu dane ako štátnu daň a taktiež cirkevnú daň, ak sú registrovaní v evanjelicko-luteránskej alebo ortodoxnej cirkvi. Ďalšou kompenzáciou sú verejné statky poskytované na veľmi vysokej úrovni čo do kvality to do kvantity. Za všetky spomeniem zdravotnú spravodlivosť, verejnú dopravu, čisté a bezpečné ulice, dokonalú infraštruktúru a pod.

Ak sa v krajine Nokie a Angry Birds hovorí o podpore malých a stredných podnikoch, nie sú to len frázy politikov, resp. ovládaných bábok. Hoci je percento MSP v oboch krajinách podobné prekračujúce 99%, so zamestnanosťou je to absolútne odlišné. Vo Fínsku je v MSP zamestnaných niekoľkonásobne viac pracovnej sily ako u nás. Majú vybudovanú sieť agentúr, ktoré začínajúcim podnikateľom pomáhajú, konzultujú a zjednodušujú prístup k potrebným informáciám.

Zopár slov k efektivite daňovej správy. Podľa štúdie Svetovej banky a spoločnosti PwC sa priemerný čas strávený odvodom daní za rok 2011 vo Fínsku rovná 93 hodinám a s počtom platieb 8 sa táto škandinávska krajina radí na 6. miesto v efektívnosti daňových systémov spomedzi krajín EÚ & EFTA. Slovenská republika skončila na 21. priečke s počtom platieb 20 a priemerným časom stráveným odvodom daní 207 hodín. Oproti Českej republike alebo Bulharsku s časom presahujúcim 400 hodín to nie je až taký zlý výsledok, no je to chabou náplasťou porovnávania sa s najhoršími. Ak sa bližšie pozrieme na štúdiu OECD o ukazovateľoch administratívnych nákladov v pomere k výberu daní, t.j. aká časť nákladov na fungovanie daňového systému a výberu daní je utopených v pomere k výberu 100 jednotiek, zistíme, že sa Slovensko s číslom 2,41 dlhodobo pohybuje na posledných priečkach (t.j. zo 100 EUR pohltí Finančná správa 2,41 EUR). Nikoho asi neprekvapí, že Fínsko s hodnotou 0,87 zastáva dlhodobo prvé priečky tohto hodnotenia. Aby som nebol absolútne kritický k  Finančnej správe SR (od 1.1.2013 sa zlúčila sekcia daňová a colná), jej efektívnosť daňových kontrol dosahuje 50% pri viac ako 20 000 daňových kontrolách, no Fínsko ročne uskutočňuje okolo 3 500 daňových kontrol a auditov s efektívnosťou 20%. Ale to sme opäť pri platobnej disciplíne a ochote platiť dane. Fínska daňová správa okrem toho každoročne vydáva publikáciu, kde prezentuje svoje úspechy v oblasti sivej ekonomiky, zlepšenie ich vnútorných procesov, zníženie vlastných nákladov, efektivitu úradov, spokojnosť zákazníkov resp. daňovníkov a zníženie CO2 emisií. V podmienkach Slovenska by sme takúto publikáciu márne hľadali. Ešte jeden bonbónik. Fínska daňová správa zasiela daňovníkom, FO, predvyplnené daňové priznanie a tí ho opravujú len v prípade nezrovnalostí. Áno, čítate správne, daňová správa zasiela fyzickým osobám vyplnené daňové priznania.

Politika v podmienkach Slovenska je ešte stále ovládaná bývalými komunistickými špičkami a lobistickými investičnými skupinami. Takmer každé rozhodnutie má korupčný alebo lobistický backround, a len veľmi mizerná časť je presadzovaná v záujme občanov. Teda tých, ktorí tam svojich nominantov zvolili.

Otázka znie, ako sa z tejto patovej situácie dostať. Podľa mňa to potrvá bohužiaľ ešte zopár generácií, kým sa spoločnosť očistí od korupcie a vráti sa k pôvodným tradičným hodnotám európskej kultúry, ktoré stoja na troch pilieroch: Akropola, Kapitol a hora Sinaj. Ak chceme dosiahnuť fínsky blahobyt, v prvom rade musí ukázať vláda, že s mojimi a Vašimi prostriedkami dokáže hospodárne nakladať, využívať ich efektívne a vie nastaviť hospodárstvo na dlhodobý rast, a nielen na funkčné politické obdobie. Až následne sa môže efekt ochoty platenia dane dostaviť a vystrnadiť tak obchádzanie platenia daní a averziu voči platbám štátu. Uvedomujem si, že je to dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje mnoho energie, odvahy a odhodlanosti. No aspoň čiastočnými modifikáciami sa môže súčasný systém zlepšiť. Za všetky spomeniem odpočítateľné položky pre FO, čo by mohlo byť sprevádzané rozšírením daňových pásiem, zvýhodňovanie poľnohospodárov v podobe úľav a odpočtov, podpora malých a stredných podnikateľov podľa fínskeho vzoru a v neposlednom rade zefektívnenie daňovej správy.

Jednou z najdôležitejších oblastí pre dlhodobý rast je bezpochyby systém vzdelávania, pričom Fínsky model je všeobecne považovaný za najlepší na svete. Nevynakladajú totiž desiatky miliónov EUR na nesystémové opatrenia v štýle posledného projektu vlády na odborné školstvo. Ale tejto problematike sa budem venovať osobitne v ďalšom blogu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?

TECH

Nemecký fúzny reaktor je o krok bližšie k spusteniu

Do troch rokov chcú udržať skutočnú fúznu reakciu.


Už ste čítali?