Čo je zaujímavé na tieňovom rozpočte Rada Procházku

Autor: Tomáš Janoušek | 30.10.2013 o 7:58 | Karma článku: 13,43 | Prečítané:  1007x

V apríli toho roka sa do médií dostala informácia, že Radoslav Procházka pripravuje s odborníkmi, ako napr. Ján Marušinec, tieňový rozpočet, teda akúsi alternatívu k štátnemu rozpočtu schvalovanému v parlamente. Čo na prezidentského kandidáta nie je zlý marketingový ťah. Ak by ste sa zúčastnili aspoň jednej Procházkovej diskusie, zistili by ste, že to nie je len marketingový ťah...

Čo je také skvelé na tieňovom rozpočte? Načo je vlastne dobrý? Vo vyspelých demokratických krajinách je nástrojom prejavu nového zmýšlania, nových alternatív pri tvorbe rozpočtu s výhľadom do budúcnosti. Žiaľ, u nás je to pre médiá téma na jeden článok. Pre vládu nepriateľské gesto opozície. Bodka. Žiadna verejná diskusia

Keďže má Procházka ambície viesť krajinu, chce rozumieť tomu, ako štát funguje. A keďže je štátny rozpočet jedným z najdôležitejších zákonov každého štátu, je potrebné porozumieť najmä tomuto dokumentu. Myslím, že v histórii samostatnosti by bol jediným prezidentom v prípade volebného úspechu, ktorý by štátnemu rozpočtu skutočne rozumel.

V čom je ale Procházkov rozpočet iný? V prvom rade, v základnej otázke zostavovania rozpočtu. Krátkozraké zmýšlanie súčasnej jednofarebnej vlády spočíva v tom, že treba z ľudí vytiahnuť čo najviac prostriedkov v podobe daní a odvodov, a potom tieto zdroje prerozdeliť. Hoc aj neefektívne. Procházkov prístup je založený na tzv. výdavkovom prístupe, t.j.vyčíslení, koľko štát potrebuje na efektívne fungovanie a zabezpečenie funkcií, ktoré vie zabezpečiť lepšie ako súkromný sektor. A k tomu sa nastaví výška daní.

Výborným Procházkovým postrehom je tiež sprehľadnie prerozdeľovania vybraných daní medzi štátne inštitúcie, úrady a rozpočtové organizácie tak, aby sa pri pohľade na rozpočtové kapitoly dali identifikovať všetky finančné toky. Čo je dnes v spleti stoviek (častokrát zbytočných) rozpočtových podkapitol smerujúcich na nezmyselné projekty nemožné. Zjednodušenie tohto systému by vnieslo do financovania štátu efektívnosť a transparentnosť (aspoň by naša štátna správa nepohlcovala takmer najviac peňazí spomedzi krajín OECD na fungovanie štátu v pomere k vybraným daniam).

Ďalšou silnou stránkou tieňového rozpočtu je jeho nastavenie tak, aby stabilne štát hospodáril na vyrovnanej úrovni z dlhodobého hľadiska. To znamená investovanie do takých projektov, ktoré našej krajine z dlhodobého hľadiska reálne zabezpečia príjmy. A to je dnes pri pohľade na Kažimírov rozpočet veľká neznáma. Ten totiž pláta štátny rozpočet na najbližší rok kadejakými predčasne vyplatenými dividendami a odpredajmi zvyškov štátneho majetku. Bez akejkoľvek zodpovednosti. A to už nehovorím o zámernom vyhýbaní sa sa dlhovej brzde (aj v roku 2014 dosiahneme deficit verejných financií viac ako 3%, aby vláda nemusela späť znížiť daň z pridanej hodnoty na 19% - tak je to totiž stanovené prechodným ustanovením v zákone).

 

Tieňový rozpočet Radoslava Procházku jednoznačne dvíha úroveň predvolebného boja. No v prvom rade je to spôsob, akým by sa mala robiť seriózna politika a riadiť krajina. A dúfam, že Slováci sa už nabažili prázdnych propagandistických hesiel a budú od prezidenta požadovať vysoké kvality.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?

TECH

Nemecký fúzny reaktor je o krok bližšie k spusteniu

Do troch rokov chcú udržať skutočnú fúznu reakciu.


Už ste čítali?